Quran Explorer - [Sura : 17, Verse : 1 - 111]
Saya tidak menawarkan ganjaran apa-apapun, Saya menawarkan persahabatan di laman ini dan perkongsian pengalaman tanpa pasca-bayar maupun pra-bayar

Selasa, 30 November 2010

Kandungan gula perlu dalam badan

Hari ini entah berapa kali aku kat kedai kopi ,entah berapa gelas sudah aku telan minuman manis,cerita kedai kopi dari dulu- dulu sampai sekarang tak habis habis dengan minuman manis,agak- agaknya sebab itu lah kat Malaysia harga gula dan susu pekat manis dan segala susu yang ada kena mengena dengan minuman semuanya harga boleh'' rebeh'' poket punya,kecuali susu ibu,,,takkan aku nak minum susu ibu umur pun dah berapa,ha ha ha ha

Risau juga bila dengar penyakit kecing manis boleh kena  bila-bila masa pada pengamal minuman manis,kekadang tu aku rasa tak nak dah minum manis,pernah aku dua hari tak minum minuman manis, rasa mengigil pula badan,dahlah tak ada tenaga rasanya tambah lagi cepat rasa tekanan dengan kerja yang dihadap tiap-tiap hari

Bila aku mengadu dengan seorang kawan,,boleh pula dia tanya!! Hey kau tak ada duit nak beli makan sampai macam tu sekali,,sambil ketawa aku berkata pada kawan aku itu,aku dah telan dua kali dah hari ini,takkan kau tak tahu aku ni suka makan

katanya, Habistu kenapa? eloklah kau pergi  buat pemereksaan doktor

Nak-tak nak aku aku pun pergi keklinik berhampiran dengan tempat aku kerja,bila jumpa Doktor dia buat pemereksaan tekanan darah,beberapa minit selepas itu aku lihat dia ambil pen dan buku catatan

Doktor mula bertanya aku,hari in awak minum manis tak?
Aku jawap.dah masuk tiga hari saya tidak minum atau makan makanan manis
Kenapa? soal Doktor pada aku
Jawap aku,saya takut kena kecing manis
Aku lihat doktor yang buat pemereksaan darah aku itu ketawa dan tersenyum sambil berkata,jika awak minum manis berlebihan baru boleh kena kencing manis..jika awak tak minum manis juga boleh memberi kesan yang tak baik,katanya lagi: sebab badan awak mengigil,rasa lemah,cepat tertekan disebab darah awak kurang gula dan awak boleh pengsang bila-bila masa

Yee ke doktor?
Kata doktor, kalau awak tak percaya minum ini,aku melihat doktor mengambi botol dan membuka penutupnya lalu   dituangkan cecair kekuningan kedalam satu bekas lalu disuruh aku minum

Apa lagi!!! aku pun telan lah
Selepas minum tunggu lima minit kata,Doktor

Gigil aku sudah hilang begitu juga dengan tekanan perasaan  dan tenaga juga mula kembali

Apapun dalam buruk ada baiknya minuman manis asalkan kita tidak berlebih-lebihan dengan apa yang kita makan dan minum,sejak itu aku pun mula minum minuman manis dua cawan sehari,iatu satu siang dan satu malam

Kalau orang nak tahu,sebelum aku rasa takut terkena kencing manis,aku minum jenis minuman manis kurang-kurang pun 10 cawan satu hari...fahamlah kalu kaki kedai kopi.... hi hi hi hi

Bertahun tahun tahun tahun tahun aku suka minum manis dengan jumlah bercawan-cawan sehari,namu aku terhindar dari penyakit itu,sedangkan kawan-kawan yang tak sehebat aku bab minum manis sudah lama kena kencing mani malah ada yang kena potong

Apa yang aku  teringat ini adalah berkat doa yang aku baca disetiap 5 waktu solat,kalau orang nak tahu ini doanya.
Doa mohon perlindungan daripada penyakit berat 
“WAHAI Allah, sesungguhnya aku berlindung diri kepada-Mu daripada penyakit sopak, gila, penyakit kusta dan penyakit berat.” (Riwayat Abu Daud)...


Aku kini bukan lagi penagih minuman manis,,penagih dadah aku tak ada masa nak melayan benda-benda rosak diri aku

Apapun doa adalah senjata bagi orang islam,jangan lupa amalkannya yerr


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Asslamualaikum

Komenlah dengan bertanggunjawap

Anak Palestien

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow